پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119229
چرا وايبر، واتس‌اپ و تانگو امن نيستند؟
تاریخ انتشار : 1393/07/23 08:17:36
نمایش : 2425
اهميت امنيت شبکه نکته‌اي است که طراحان اپليکيشن‌هاي چت مدام به آن اذعان مي‌کنند ولي اخيرا در روند تامين اين امنيت در برنامه‌هايشان وقفه‌اي به وجود آمده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، به نقل از خبرگزاري ايسنا: هرروز تعداد کاربران شبکه‌هاي اجتماعي بيشتر مي‌شود و شبکه‌هاي ارسال پيام بيش از پيش جاي خود را در بين اپليکيشن‌هاي تلفن‌هاي هوشمند باز مي‌کنند تا آنجا که برخي معيارشان براي خريد يک تلفن همراه اين است که شرکت پشتيباني کننده آن برند، از همان ابتدا برنامه‌هاي ارسال پيام را در تلفن همراه نصب کرده باشد. اما چقدر مي‌توان اطمينان داشت که مکالمات شما از طريق يک شخص سوم قابل دسترسي نيست؟ يا عکس‌هاي خصوصي که رد و بدل مي‌شوند تنها در دستگاه تلفن شما و شخص گيرنده ذخيره خواهد شد؟

با گذشت زمان و ورود هرچه بيشتر اپليکيشن‌هاي پيام‌رساني به برنامه زندگي روزمره افراد، مسائل مربوط به امنيت هم بيش از پيش مطرح مي‌شود و گاهي در غالب پيامک‌هايي در همين شبکه‌ها گفته مي‌شود که مثلا برخي از اين شبکه‌ها همچون وايبر در اختيار آژانس‌هاي اطلاعاتي کشورهاي بيگانه بوده و چک مي‌شوند.

نخستين نکته‌اي که کاربران اين شبکه‌ها بايد در نظر داشته باشند اين است که زماني که با شخصي از طريق يک برنامه‌ي پيام‌رساني صحبت مي‌کنيد، بايد آگاه باشيد که ممکن است شخص سومي از محتواي آن با خبر شود، درست مانند بسته‌اي که روي پلکان جلوي در خانه شما رها شده است و ريسک اينکه شخص سومي آن را برداشته و اطلاعات و عکس‌هاي آن را به دست آورد هميشه در بالاترين سطح است.

اهميت امنيت شبکه نکته‌اي است که طراحان اپليکيشن‌هاي چت مدام به آن اذعان مي‌کنند ولي اخيرا در روند تامين اين امنيت در برنامه‌هايشان وقفه‌اي به وجود آمده است.

سال گذشته محققان امنيت شبکه پي بردند که برنامه پيامک پرطرفدار آن روزها يعني "وايبر" پيام‌هاي ويدئويي و تصويري را بدون آن که آنها را از دسترس ساير کاربران و هکرها پنهان کند، ارسال مي‌کند و از آن بدتر اين برنامه پيامک‌ها کاربران را در يک سرور عمومي و قابل دسترسي آن‌لاين ذخيره مي‌کند که اين امر باعث مي‌شود هر کسي که اطلاعات کافي درباره طريقه هک و دسترسي به سرور را بداند به عکس‌ها و پيام‌هاي شخصي افراد دسترسي داشته باشد. اگرچه وايبر در نسخه‌هاي جديدتر خود اين مشکل را برطرف کرده است اما تخمين زدن اين مسئله که نقص گذشته تا به حال چه ميزان ضرر احتمالي را موجب شده کاري دشوار است.
 
چرا وايبر، واتس‌اپ و تانگو امن نيستند؟


اما اين تنها مشکل وايبر نيست بلکه برنامه سناپ‌چت (SnapChat) نيز با مشکل مشابهي مواجه شده است. اين برنامه اگرچه با اين تعهد که هر پيام را به محض خوانده شدن از شبکه اطلاعات به کلي پاک کند، توانست نظر بسياري از کاربران را به خود جلب کند اما کميسيون تجارت فدرال اين شرکت برنامه‌نويسي را به دليل تخلف‌هاي امنيتي جريمه کرد. علت اين جريمه اين بود که پيام‌هاي فرستاده شده از طريق اين اپليکيشن به همان سرعتي که قول داده شده بود از بين نمي‌رفت.

سپس نوبت به واتس‌اپ مي‌رسد، برنامه‌اي که چندي پيش از سوي شرکت فيس بوک به قيمت 16 ميليارد دلار خريداري شد. اما اين برنامه مشکلات امنيتي دارد که که باعث مي‌شود تمام مکالمات کاربران در برنامه‌هاي تلفن‌هاي اندرويدي ثبت و ذخيره شود و اين حفره امنيتي فرصت مناسبي را در اختيار هکرها قرار مي‌دهد که به اطلاعات رد و بدل شده از طريق اين اپليکيشن دسترسي پيدا کنند.

تمامي اين نقايص اين نکته را به وضوح نشان مي‌دهد که برنامه‌هاي پيام رسان اينترنتي آنقدرها که شما فکرش را مي‌کنيد امن نيستند. بعلاوه هرگونه اطلاعاتي هرقدر بي‌اهميت و زودگذر نيز به نظر برسد، براي هميشه در شبکه اينترنت ذخيره خواهد شد. در واقع به محض اينکه شما مطلبي را پست مي‌کنيد و يا کليد ارسال را فشار مي‌دهيد و حتي در برخي موارد پيش از آنکه حتي مطلب ارسال شود هرگونه پيام، عکس، فيلم، کامنت و يا ايميلي هرگز از شبکه اطلاعاتي اينترنت به طور کلي حذف نخواهد شد.

اگرچه اين مشکلات و نقايص امنيتي مورد توجه بسياري از متخصصان امنيت شبکه قرار گرفته است و ممکن است در آينده‌اي نه چندان دور برطرف شود اما تا آن روز وظيفه حفظ اطلاعات برعهده خود کاربران است. چراکه تمامي برنامه‌هاي ارسال پيام اينترنتي پيش از آنکه پيام‌هاي شما را به دست مخاطبان برسانند آن‌ها را در دسترس هکرهاي هوشمند قرار مي‌دهند.

با در نظر داشتن اين نکات، اين سوال مطرح است که کاربران برنامه‌هاي ارسال پيام چه کارهايي مي‌توانند انجام دهند تا از لو رفتن اطلاعات و مکالمات شخصي‌شان در امان باشند؟ اين نکات توسط سايت StreetwiseTech که اطلاعات اين گزارش از آن برداشت شده، مطرح شده است که کاربران بايد آن‌ها را به خاطر بسپارند.

از گشت و گذار در شبکه و ارسال پيام‌هاي شخصي از طريق اينترنت واي‌فاي (WiFi) عمومي خودداري کنيد

اينترنت عمومي اگرچه براي برخي ابزار ارزشمندي است اما مشکلات امنيت اين شبکه بيشتر از ارزش اتصال و استفاده از آن است. در حاليکه اينترنت‌هاي عمومي مورد استفاده حجم زيادي از کاربران قرار مي گيرند، هدف درجه اولي براي هکرها به شمار مي‌آيند.

هکرها از طريق کاربراني که به شبکه اينترنت عمومي متصل شده‌اند به راحتي مي‌توانند به اطلاعاتي چون عکس‌ها، پيام، گذرواژه، نام کاربري و اطلاعات بانکي که از طريق لپ‌تاپ، تبلت و تلفن‌هاي هوشمند فرستاده مي‌شود دسترسي پيدا کنند.

از فرستادن اطلاعات حساس و مهم از طريق برنامه‌هاي اينترنتي چت و حتي برنامه مسيج بپرهيزيد

شماره‌هاي امنيتي شبکه‌هاي اجتماعي، اطلاعات حساب بانکي و هرگونه عکس شخصي از جمله اطلاعاتي است که بايد از ابزارها و برنامه هاي پيام‌رساني دور نگه داشته شوند. طبق گزارش McAfee در سال 2014، نيمي از مردم از تلفن‌هاي همراهشان براي فرستادن پيام‌هاي کاملا شخصي استفاده مي‌کنند. پيش از همه چيز بايد به اين نکته توجه داشته باشيد که تلفن همراه شما مي‌تواند گم شود، دزديده شود يا حتي پيام‌هاي شما را شخص بغل دستي‌تان بخواند.

بنابراين قبل از اينکه مطلبي را ارسال کنيد خوب به اين نکته فکر کنيد که آيا مي‌توانيد آن مطلب را روي يک صفحه عمومي بگذاريد يا خير.

از موبايل‌هايتان با برنامه‌هاي امنيتي حفاظت کنيد

اگرچه هکرها به سختي مي‌توانند به برخي از اطلاعات تلفن همراه شما دسترسي پيدا کنند اما اگر براي تلفن‌هاي هوشمند يا ساير وسايلتان ارتباطي‌تان رمز عبور نگذاريد، هر فرد عادي به سرعت مي‌تواند تمام اطلاعات شما را به دست بياورد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html